Borås Rhinos AFK
Amerikansk Fotboll

Börja spela
Football Friends (6-9år)

Detta är en grupp för alla barn mellan 6 och 9 år där fokus kommer ligga på att röra på sig, kropps- och bollkontroll men framförallt att ha väldigt roligt tillsammans!

Vart: Sjöbo Arena i Borås (Karta)

När: Tisdagar kl 17:30 - 18:30, i kalendern hittar ni aktuella träningstider.

Hur: Kom som du är, ingen utrustning krävs, träningskläder för utomhusbruk. (Har du fotbollsskor får man gärna ha det, men går bra med vanliga skor också!)

Anmälan: Görs via detta formulär, eller bara dyk upp så löser vi det på plats!

U13/U15/U17/Seniorer

Hjälm

Hjälm med ansiktsgaller som skyddar huvud och ansikte. Det finns olika sorters ansiktsgaller, en linjeman vill ha ett stort galler som skyddar mot händer i ansiktet medan en receiver vill ha ett litet så att han kan se bollen på bästa sätt. Hjälmen ska vara fäst med hakband som ser till att den sitter ordentligt. Även tandskydd är obligatoriskt eftersom tandskydden har visat sig skydda mot annat, som till exempel hjärnskakning.

Axelskydd

För att skydda axlar och bröst har spelaren ett axelskydd. Även här finns det olika sorter där en linjeman vill ha ett stort som går långt ner över rygg/mage och även skyddar axlar på ett bra sätt medan en receiver eller cornerback vill ha mycket rörlighet i axlarna så att han kan sträcka sig efter bollen, han vill även ha små och lätta skydd så att han kan springa obehindrat.

Byxor

Alla har byxor med små fickor i, där spelaren lägger höft-, lår-, knä- och svanskoteskydd.

Skor

Vanliga fotbollsskor fungerar bra, men det finns olika sorters skor just för amerikansk fotboll.

Låga skor för snabba positioner te.x WR, CB

Mellanhöga skor för te.x LB

Höga skor för te.x Linjespelare

Övriga skydd

Utöver dessa obligatoriska skydd finns det en hel del extraskydd som spelarna kan använda. Linjemän kan använda extra nackskydd, Runningbacks har ibland skydd för armbåge och underarm. Och QB och Receivers har ibland backplates, ett skydd som skyddar ryggen.

Hjälm och Axelskydd finns att låna, Men efterhand ser vi gärna att man antingen Hyr Hjälm/Skydd från klubben eller att man köper eget.

Byxor kan man ej hyra från klubben.

Missa inte att kolla in

Begagnat Torget